Před objednáním prosím přidejte zboží do košíku

Před objednáním prosím přidejte zboží do košíku

Přihlásit se

Průvodce filtry NiSi s krajinářským fotografem Michael Molterem

2022-04-29
Fotografie: Michael Molter

Michael Molter je fotograf žijící v Dánsku, který se specializuje na fotografování krajiny a architektury již více než 40 let. Zde vás Michael provede, jak používat filtry NiSi pro fotografování krajiny.

Všechny fotografie od Michael Molter

Jako fotograf krajin velmi rád pobývám v přírodě. Jsem rád, když se mi podaří zachytit takové fotografie, jaké chci, abych mohl být v přírodě co nejdéle a nemusel sedět za počítačem a upravovat je. A přesně to mi umožňují filtry.

Filtry používám při fotografování ze třech hlavních důvodů:

  • Odstranění nežádoucích světelných efektů, jako jsou odrazy, které lze odstranit použitím kruhových polarizačních filtrů. Barevný posun z umělého nočního osvětlení redukuji pomocí filtru NiSi Natural Night.
  • Pro dosáhnutí rovnováhy expozice celé fotografie upravuji světlo v některých částech záběru pomocí přechodových ND filtrů (GND).

Pokud chci fotografiím dodat nějaký tvořivý prvek, filtry regulujeme čas expozice.

Cirkulární polarizační filtry (CPL)

Jsou to jedny z nejdůležitějších filtrů ve fotobrašně. To, co tyto filtry dokážou, nelze dosáhnout počítačovou úpravou. CPL filtry pomáhají při snižování odrazů, vyhlazení nežádoucího a při zvyšování kontrastu a sytosti barev.

Mým oblíbeným CPL filtrem je NiSi Landscape CPL NC, a to hned ze dvou důvodů. Mám ho rád pro jeho nanovrstvu, díky které se dobře čistí, ale také proto, že jím dokážu vytvořit fotografie krajiny, které jsou čisté a jejichž barvy jsou syté.

Tip – dávejte si dobrý pozor na horní část oblohy, aby nebyla příliš tmavá, zejména pokud používáte širokoúhlý objektiv. Zvažte i míru redukce, kterou chcete použít na odrazy od vody a jiných povrchů.

Přechodové ND filtry (GND)

Fotografové krajiny často zachycují fotografie v době, kdy slunce přechází ze dne do noci, při východu slunce nebo při jeho západu, kdy je slunce nízko nad obzorem a obklopené intenzivními teplými a studenými barvami. Při takových podmínkách, kdy je málo světla, je náročné vyvážit expozici, abychom zachytili tmavé obrysy krajiny před námi a předešli přílišné expozici světlejší oblohy.

Mým oblíbeným přechodovým ND filtrem je filtr se středním přechodem snižujícím jas o 3 EV. Ten používám nejvíce, ale nosím s sebou i filtry s měkkým, středním, tvrdým a reverzním přechodem, které snižují jas o 2,3 a 4 EV. Kdybych si však měl vybrat pouze jeden, byl by to filtr se středním přechodem, který snižuje jas o 3 EV. Je ideální na většinu situací, se kterými se setkávám.

Tip – dávejte si pozor na ty části fotografie, které zasahují do oblasti, kde přechodový ND filtr redukuje množství světla dopadajícího na snímač, například stromy a vrcholky kopců. Někdy se vám stane, že se budete muset rozhodnout, zda budete fotografii dodatečně upravovat, nebo zda uděláte několik expozic a spojíte je ve Photoshopu. Úprava ve Photoshopu je pro mě jen krajní možností, abych mohl být v přírodě co nejvíce.

Neutrální filtry (ND)

Neutrální filtr má jen jeden jediný účel: redukovat množství světla dopadajícího na snímač, a zvýšit tak čas expozice. Díky řízení času expozice mohu fotografiím dodat tvůrčí prvky, například přidat čas jako čtvrtý rozměr, a tak zachytit i to, co by jinak viditelné nebylo.

Mezi mé oblíbené objekty na fotografování patří pobřeží a vodopády. A právě při nich nacházím velké možnosti vyjádření. Pomocí ND filtrů měním čas expozice, a to dá fotografiím žádaný nádech.

Můj oblíbený ND filtr upravuje jas o 6 EV, ale mít pouze jeden ND filtr je velmi omezující, protože při různých situacích je třeba redukovat světlo různě. Proto používám ND filtry s úpravou jasu o 3, 10, 2 a 15 EV (pořadí dle důležitosti).

Tip - všímejte si pohybu předmětů a vzory, které vytvářejí, abyste je dokázali na fotografiích zachytit. Například vodní pěnu nebo listy vířící se v jezírkách pod vodopády, pohyby oblaků a podobně.

Další důležitá výbava

Abych dosáhl mimořádně ostrého obrazu, potřebuji i další části výbavy, jako jsou tyto:

Stativ je při dlouhé expozici nezbytný pro dosažení ostrých záběrů. Díky němu nemusím spěchat a mohu se soustředit na detaily. Výsledkem jsou krásné fotografie.

Dálkové ovládání / kabelová spoušť: Když je čas expozice delší, je nezbytné použít bezdrátové dálkové ovládání, kabelovou spoušť nebo samospoušť. Tak se při spouštění expozice omezí otřesy fotoaparátu a člověk může dosáhnout mimořádně ostrého obrazu.

Utěrky na objektiv nebo něco podobného na vyčištění objektivu nebo filtru od špíny či vody. Oceníte je zejména tehdy, když jste u oceánu nebo vodopádu a na váš fotoaparát dopadnou kapky vody.

 

Závěrečná poznámka k filtrům

Je nezbytné používat filtry, které mají minimální, případně žádný barevný posun, který by se odrazil na vašich fotografiích. Jinými slovy, musí být skutečně neutrální. Zvláště to platí o ND a GND filtrech. ND a GND filtry značky NiSi jsou absolutně neutrální, bez barevného posunu. Proto jsem začal používat filtry NiSi mnohem dříve, než se dali v Dánsku koupit.

 

Buďte kreativní
Michael Molter, Ambasador NiSi

Odebírat novinky

Získejte nejnovější informace o produktech, inspiraci a speciální nabídky.